lauantai 14. huhtikuuta 2018

Raskausajan ruokavalio

Raskausajan ruokavalio on aihe joka tuntuu aiheuttavan paljon keskustelua. Ei välttämättä niinkään se, mitä pitäisi syödä vaan se, mitä ei missään nimessä saisi syödä. Aihe myös herättää tunteita ja vaikken keskustelupalstoilla juuri pyörikään niin jo muuten aika rauhallisissa Facebook-ryhmissä tämä tunne tuntuu nostavan monen verenpainetta. Jonkun mielestä toinen on turhasta nipottaja kun noudattaa jokaista ohjetta pilkuntarkasti ja toinen taas hyvää vauhtia tuleva paskamutsi kun syö kolme salmiakkia lauantai-iltana.


Minua ei ihmetytä kumpikaan näistä, jokainen syö mielestäni niin kuin parhaaksi näkee. Minua ihmetyttää lähinnä muiden ihmettely.


Mutta sitten itse asiaan! Minun ruokavalioni on raskausaikana pitkälti sitä mitä normaalistikin. Meidän ruokailutottumukset on onneksi pääosin terveelliset, eli syödään itsetehtyä, perusterveellistä ruokaa ja paljon kasviksia, marjoja ja hedelmiä. Tätä olen pyrkinyt parhaani mukaan ylläpitämään myös raskausaikana.  Meillä on niin rutinoituneet ruokailutottumukset että niistä poikkeaminen tuntuisi jopa vaikealta! Ensimmäisellä kolmanneksella kärsin jonkun verran pahoinvoinneista, mutta silloinkin pyrin syömään niin normaalisti kuin mahdollista. Silloin suurimmaksi ongelmaksi muodostui se, että aamulla oli vaikeaa syödä yhtään mitään pahoinvointien vuoksi.
raskaus ruokarajoitukset

raskaus ruokarajoitukset
Mitä tulee ruuan määrään, niin tässä asiassa voisi sanoa että olen kuunnellut mahaani. Jos minusta tuntuu nälkäiseltä niin syön juuri sen verran kuin sopivalta tuntuu - normaalia ruokaa siis. En siis ole rajoittanut ruuan määrää tai punninnut mitään, vaan seurannut lähinnä omia tuntemuksiani. Ja olenhan minä muuten syönytkin! Etenkin viime aikoina tuntuu että olen syönyt ihan valtavia annoksia ilman ähkyä, ja hetken päästä on taas jo uudelleen nälkä. Herkkujen osalta puolestaan olen pyrkinyt toki hieman rajoittamaan ettei lähtisi aivan lapasesta, mutta ollut kuitenkin armollinen itselleni ja antanut mahdollisuuden myös herkutteluun jos siltä tuntuu. Etenkin viikonloppuisin on kyllä tullut herkuteltua ja varmasti tätä olisi hyvä rajoittaa enemmän.


Joitain raskausajan mielitekojakin minulla on ollut. Näin yleistettynä voisi sanoa että himoitsen tai olen himoinnut kaikkea suolaista, tulista ja kirpeää. Alkuraskaudessa pahoinvointien aikaan minun teki jatkuvasti mieli kananmakuisia Mama-nuudeleita. En tiedä mistä ihmeestä tämä tuli koska en oikeasti lähes koskaan syö nuudeleita, viimeksi teini-iässä koulun jälkeen välipalaksi satunnaisia myöhempiä kertoja lukuunottamatta. Alkuraskaudessa pahoinvointien aikaan, kun mitään muuta ei tehnyt mieli niin söin sitten nuudeleita ja nimenomaan se tulinen, suolainen liemi oli paras osuus. Jalapenoja syön normaalistikin paljon, mutta tällä hetkellä esimerkiksi pitsan kanssa saattaa helposti mennä yli puoli purkillista. Ehdottomasti omituisin kaikista mieliteoistani on kuitenkin ollut sitruuna. Siis ei niin että puristaisin esimerkiksi sitruunamehua tai laittaisin lohkon sitruunaa veden sekaan vaan ihan leikkaan siivuja ja syön niitä sellaisenaan. Olen kyllä kuullut että moni himoitsee sitrushedelmiä kuten appelsiineja tai mandariineja, mutta en ole kuullut kenenkään muun himoitsevan sitruunaa.
raskausajan ruokavalio

raskausajan ruokavalio

Miten sitten raskausajan suositukset siitä, mitä ruokia pitäisi välttää raskausaikana? En aio nyt lähteä spekuloimaan sen tarkemmin tätä tai erittelemään, mitä näistä olen syönyt raskausaikana ja minkä verran. Sanon vain että olen tutustunut listaan ja pyrin välttämään listalta löytyviä ruoka-aineita. Esimerkiksi kahvin juomiselle on omat rajoituksensa ja ennen raskautta kahvia kului työpäivän aikana PALJON! Kahvin juomista olen pyrkinyt vähentämään mutten ole senkään suhteen ollut hysteerinen. Yleensä menee pari kupillista (juon tosin aina vain puolikkaita kupillisia) ja joskus vähän enemmän, joskus  vähän vähemmän. Samaa kaavaa noudatan myös monen muun asian suhteen ja yleisesti ottaen suhtautumiseni asiaan on kuitenkin aika rento enkä esimerkiksi muualla kuin kotona syödessäni syynää tarkkaan kaikkea mitä syön. Enkä kyllä aina kotona ollessanikaan.


Pääosin siis raskausajan syömiseni noudattaa pitkälti samaa kaavaa kuin normaalistikin. Minun harmikseni ehkä isoimmat herkkuni löytyvät kiellettyjen listalta ja niitä olen myös pyrkinyt välttämään: aurajuusto ja sushi. Aurajuustoa olen toki syönyt kuumennettua esimerkiksi pizzan päällä. Pahimman sushin himon olen onnistunut laannuttamaan susheilla, joissa on kypsennettyä kalaa tai esimerkiksi avokadoa tai kurkkua. Eihän se toki ole sama asia mutta menettelee.  synnytyksen jälkeen odotankin eniten että saan Tokyo 55n spicy-susheja ja lasillisen skumppaa! Hyvänä kakkosena tulee juustot ja punaviini.


Oletko sinä muuttanut ruokailutottumuksiasi raskauden aikana jotenkin? Miten suhtaudut raskausajan ruokarajoituksiin?

6 kommenttia:

  1. Mullakin teki mieli mama-nuudeleita kun olin raskaana. Tuli hirveä paha olo, jos en syönyt pariin tuntiin niin juuri nuo nuudelit oli helppo syödä :) Tervetuloa seuraamaan Lohduta Mua- blogiani. ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hauskaa että jollain muullakin sama! :D Kiitos, käyn tsekkaamassa!

      Poista
  2. Täällä on tullut seurailtua ruokarajoituksia enemmän tulevan isän toimesta. Tuleva äiti on osannut suhtautua myös ruoka-ainerajoituksiin sopivan rennolla otteella. Meillä tuli ruokavalioon liittyen sokerirasitustestistä mutkia matkaan ja nyt mennään raskaudiabetes diagnoosilla eteenpäin. Eli entistä terveellisempää ja herkkujen vähennystä tämä tietää. Sinänsä rajoitukset eivät ole muotoutuneet ongelmaksi, mutta minultakin löytyy aiheeseen liittyvä postaus, jossa käsitellään isän pahin vihollinen nimittäin selleri.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei kiva kuulla näistä (ja yleensäkin raskauteen liittyvistä asioista) myös tulevan isän näkökulmasta, yleensä kun näistä tulee puhuttua lähinnä naisten kanssa! Miekin olen kyllä pyrkinyt nyt puolivälin jälkeen hillitsemään pahimpia herkkuhimoja ja pitänyt ne herkuttelut vain viikonlopussa.
      Käyn lukemassa myös sinun postauksen aiheeseen liittyen kunhan ehdin, alkoi kiinnostaa kovasti. :)
      Kiva kun kommentoit!

      Poista
  3. Kiva lueskella näitä jo vähän vanhempia tekstejä, mitkä on itselle tällä hetkellä ajankohtaisia! (rv37 menossa) Mulle noi raskausajan ruokarajoitukset on aika helpot, jos miettii sieltä mm. raa'an kalan, mitä en vois sietää muutenkaan. Tai että naudanliha pitäisi olla aina täysin kypsää, en voi sietää myöskään mitään lihapihvejä. :D Mutta yhtälailla mulla toi kahvin juominen, oon mä sitä vähentänyt nyt raskausaikana, mutta en mä mitään kirjaa siitä pidä. Tai se kun puhutaan pästöroimattomista maitotuotteista, mitä ei saisi syödä, niin ainoastaan ulkomailla olin siitä todella tarkka. Suomessa en niinkään. Mutta huomaa kyllä omista kavereistakin, että osa noudattaa ruokarajoituksia ihan viimeisen päälle, osa taas viittaa kintaalla jokaiselle rajoitukselle. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo tähän on kyllä niin monta mielipidettä että jokainen tekee miten parhaaksi näkee! Kuulostaa miun mielestä aika järkevältä tuo sinun suhtautuminen asiaan. :)

      Poista